فلسفه حکومت اسلامی، گسترش توحید و عدالت است.

فلسفه حکومت اسلامی، گسترش توحید و عدالت است.

کارگاه آموزش مجازی با عنوان “ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران” از سلسله نشست‌های کارگاه آموزش مجازی “استمرار اندیشه امام خمینی(ره) در اندیشه مقام معظم رهبری” روز یکشنبه ۹/۹/ ۹۹ ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰ صبح در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید. در این نشست دکتر نجف لک زایی از اساتید فرهیخته حوزه و دانشگاه به مولفه های کلیدی نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران پرداختند. ایشان در ابتدا به کالبد شکافی مفهومی دین پرداختند و در ادامه به موضوع ولایت فقیه از منظر مفهومی دین و بعد از آن از منظر مفهوم دین وارد بحث قران کریم شدند و تلاش نمودند از قبل این دو موضوع به بیان شبهات و سوالات مطرح در حوزه ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران بپردازند. ایشان به بیان معانی و مفهوم دین در ادیان و تمدن های مختلف اشاره نمودند و گفتند که علی رغم اختلاف در معنای دین در ادیان و تمدن های مختلف، دین دارای سه عنصر معنای مشترک نزد این تمدنها دارد. یک: دین به معنای جزا و پاداش دو: دین به معنای اطاعت و فرمانبرداری خاضعانه از یک قدرت برتر سه: دین به معنای آیین و ملت. ایشان در ادامه به معانی دین در آیات مختلف قرآن اشاره نمودند و بیان داشتند که در قرآن کریم دین مفهوم منظومه ای و سازه وار دارد. لک زایی دال مرکزی دین در قرآن را اطاعت و فرمانبرداری دانستند و اینکه این اطاعت باید الهی باشد. استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به مبانی عقلی لزوم حکومت و دولت اشاره نمودند و بیان داشتند که دال مرکزی دولت هم اطاعت هست و لذا از اینجا پیوند بین دین و دولت ایجاد می‌گردد.حجت الاسلام لک زایی متذکر شدند، ما دولت‌های توحیدی داریم و دولت‌های غیر توحیدی و مشرک هم داریم. ایشان به بیان فلسفه سیاسی اسلام پرداختند و تاکید کردند، فلسفه حکومت در اسلام گسترش توحید و عدالت است. دکتر لک زایی در بخش پایانی مباحث خود، به دستور خداوند مبنی بر اقامه دین توسط همه انسان‌ها اشاره کردند و اینکه ما مجاز به اطاعت از انبیا و معصومین و افراد عادل و عالم هستیم. این جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین پایان یافت.