اولین جلسه شورای علمی مرکز فرهنگی امام(ره) و انقلاب اسلامی برگزار شد

اولین جلسه شورای علمی مرکز فرهنگی امام(ره) و انقلاب اسلامی برگزار شد

اولین جلسه شورای علمی مرکز فرهنگی امام و انقلاب اسلامی باحضور آقایان دکتر لک زایی، دکتر مرندی، دکتر جهان بین، دکتر شاکری، دکتر فیضی، دکتر باقری و بصورت مجازی برگزارشد.
در ابتدا اقای دکتر اشرفی درباره موضوع جلسه ضرورت تدوین کتاب جدید درس “اندیشه ها و وصایای امام” نکاتی را بیان کردند و سپس اساتید محترم نظرات خود را به اشتراک گذاشتند. اهم نظرات درباره ضرورت اصلاح فرایند تدریس درس اندیشه ها ووصایا به شرح زیر است:

  1. درس وصایای امام در دانشگاه ازاد سابقه طولانی دارد. اساتیدی در گذشته اقدام به نوشتن کتابهایی درباره ان کرده اند و به مرور برخی مرجعیت تدریس یافته که البته نواقصی هم داشته اند. مرکز امام در دوره گذشته در نهایت برای استانداردسازی منبع درسی در سراسر کشور “کتاب رهیافتها ” را طی فرایندی با دکتر محمد نصیری تولید کرد و این کتاب چندسالی است رسما منبع درسی اعلام و تبلیغ شده است.

2.در دوره جدید فعالیت مرکز، این درس دو ساعتی شد. دوساعتی شدن این درس محصول آسیب شناسی و سه دوره مصاحبه حضوری از اساتید آن در استانهای مختلف کشور بود.

  1. باتوجه به اینکه تعداد واحدهای کارشناسی دانشگاه ازاد بیشتر از وزارت علوم است و 2واحدی شدن نیازمند مصوبه وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی و زمانبر است از مدل درس اموزش قران(یک واحد در 2ساعت) استفاده شد.
  2. برای ایجاد انگیزه و جذب اساتید قویتر دانشگاهها در تدریس این درس، 2ساعت مساوی 2واحد موظفی آنها خواهد بود.
  3. فرایند محتوایی و اداری باز تعریف سر فصلهاحدود یکسال طول کشید و در نهایت عنوان درس به “اندیشه ها و وصایای امام” تغییر پیدا کرد و درنهایت ابلاغ گردید که در صفحه گفتگوی مجازی هم اکنون قابل مشاهده و دانلود است.
    6.باتوجه به عبور از چهل سالگی انقلاب و صدور بیانیه گام دوم توسط حضرت اقا، محورهای آن در سرفصل این درس گنجانده شده است.
  4. ارائه طرح درس پیشنهادی 15 جلسه ای در مرکز طی چند جلسه بحث و در قالب طرح کلی منظومه اندیشه و وصایای امام در 9جلسه و مباحث محتوایی متصل به گام دوم در 6جلسه ارائه شده است.
  5. تعداد زیاد موضوعات بیشتر ناظر به اینست که مدرسان بنوعی درحال تبیین و دفاع از جمهوری اسلامی هستتد و به دلیل مواجهه مخاطب و انواع شبهات درفضای مجازی و جنگ نرم دشمنان، مباحث ” کلاس، اقتضایی ” پیش میرود و لاجرم باید استاد مسلط باشد.
  6. سوال اینست که چون سطح دانش اساتید در کل کشور نسبت به موضوعات و عمق مطالب بشدت تشکیکی است(بویژه اساتید حق لتدریس) ایا نیازمند دو کتاب یکی برای دانشجو وکتاب دیگری برای پشتیبانی اساتید نیستیم؟
    دیدگاههای اساتید به اختصارعبارتند از:
    1.منبع درسی باید کمتر از 200 صفحه باشد که از نظر روانشناسی کشش و حذابیت لازم راایجاد کند.
  7. طرح ارائه شده ازاین جهت که حجم گسترده ای از موضوعات رافهرست کرده “حیرت اور” است و امکان طرح همه انها نیست.
  8. ابتدا باید اهداف به دقت بحث شود و بعد به سرفصل و طرح درس برسیم. سرفصل ابلاغی هم شلوغ است و میترسیم اگر مبنارا تغییر ان قرار دهیم سه سال طول بکشد. البته از یک سرفصل میشود چندین طرح درس تولید کرد و باهمین بخشنامه موجود هم میشود طرحهایی ارائه کرد.
  9. تجربه نشان داده دانشجویان رشته های مختلف دغدغه ها و کششها و سوالات مختلفی دارند. دانشجوی پرستاری سوالات و دنیای ذهنی اش با دانشجوی هنر و دانشجوی فقه فرق دارد. لذا پیشنهاد میشود ما برای 4 دسته دانشجویان 4طرح درس تولید کنیم:
    الف-دانشجویان علوم انسانی.
    ب-دانشجویان علوم پزشکی.
    ت-دانشجویان هنر
    ث- دانشجویان علوم مهندسی
    در این مدل یک بخش ثابت داریم که چارچوب اندیشه امام است و در همه زیرشاخه ها مشترک و بخش متغیر که 4زیرگروه متفاوت خواهدشد. ازاینرو تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد.
    5.طرح درس ارائه شده بسیار شبیه طرح کتاب دکتر فوزی بنظر میرسد و اصلا راهگشا نیست. دانشجو باید بتواند یکسری رویکردهای کلیدی و چارچوب فکری امام را در کلاس فرابگیرد و در چارچوب اندیشه امام فکر کند و به مرحله خود اجتهادی برسد که در طی زندگی و در مواجه با انواع مسائل و حوادث آسیب نبیند و دچار لغزش نشود. البته بفرموده مولا علی(ع) حق در توصیف بسیار وسیع و در عمل مشکل است، باید واقعگرایانه تلاش کنیم در این مسیر که به این نقطه برسیم.
    پس از جمع بندی از مباحث پیشنهاد شد :
    اولا عجله ای در فرایند رسیدن به محصول نشود تا مباحث پخته ترشوند.
    ثانیا اساتید برای اینکه در جلسه بعدی متن محور بحث کنند، مینوت پیشنهادی یکی از طرح درسهای 4گانه را در جلسه ارائه کنند تا درباره ان گفتگو شود. والحمدلله رب العامین