گفتمان مقام معظم رهبری استمرار گفتمان امام خمینی (ره) است

گفتمان مقام معظم رهبری استمرار گفتمان امام خمینی (ره) است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دغدغه جدی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در حوزه تمدن اسلامی بوده است.
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی «استمرار گفتمان امام خمینی(ره) در اندیشه مقام معظم رهبری» که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: يكی از بحث‌های بسيار مطرح نسبت انديشه مقام معظم رهبری با امام خمينی(ره) است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امام خمينی(ره) تأكيد به عرفان نظری دارند اما مقام معظم رهبری گرايش چندانی به اين حوزه ندارند البته مخالف اين حوزه نيز نيستند و همچنين مقام معظم رهبری نگاه ويژه‌ای به تاريخ اسلام دارند و اين رويكرد آنچنان در امام خمينی(ره) نمود نداشته است. طبيعی است كه تفاوت‌هايی نيز وجود دارد.
خسروپناه با اشاره با شباهت‌های بسيار مقام معظم رهبری و امام خمينی(ره) اظهار كرد: دغدغه جدی هر دو بزرگوار در حوزه تمدن اسلامی بوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: دغدغه مشروطه خواهان کنار زدن استبداد و استعمار وقت بوده است ولی امام خمینی (ره) صرفاً با هدف برچیدن استبداد پای به انقلاب نگذاشت هدف اصلی انقلاب چگونگی نجات کشور از انحطاط بوده است.
وی با اشاره به تمدن غنی کشور در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: عالی‌ترین تمدن و نمودهای پیشرفتی در مشرق زمین و ایران بوده است و همواره غرب محتاج ایران بود. غربی‌ها هنوز هم با استفاده از نظریات ابن هیثم تولید دانش و اندیشه می‌کنند.
خسروپناه با بیان این سؤال که چرا عقب‌افتادگی و انحطاط به وجود آمد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سند گام دوم انقلاب نیز اشاره‌کرده است که این انقلاب پایان‌بخش انحطاط تاریخی ایران بود انقلاب آمد تا کشور مستقل شود و بر روی گام‌های خود بایستد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌های برون‌رفت از انحطاط و سوق کشور به سمت تمدن گفت: دغدغه تمدن در امامین انقلاب از سال‌ها پیش مطرح است. تمدن نوین اسلامی از تأکیدات مؤکد مقام معظم رهبری بوده که از اواخر دهه ۷۰ نیز فرمایشات و موضع‌گیری‌های فراوانی در این خصوص داشته‌اند. ایشان حتی تفسیر قرآن را نیز آر نگاه تمدنی بررسی می‌کنند.
خسروپناه افزود: امامین انقلاب هر دو به دنبال تمدن اسلامی بوده‌اند و این‌ یک فصل مشترک از آثار و فرمایشات این دو بزرگوار بوده است. هیچ‌یک از امامین انقلاب غرب‌ستیز نیستند بلکه ویژگی‌های مثبت غرب را نیز جزء امتیازات غرب می‌دانند که باید از آن درس‌آموزی کرد.
وی با اشاره به معایب غرب همچون قرار دادن تکنولوژی در خدمت شرارت عنوان کرد: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های غربی به‌صورت قراردادی دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند و این عملکرد آن‌هاست که موجب ابقا در کرسی‌های هیئت‌علمی می‌شود و این می‌تواند یک الگوی خوب برای دانشگاه‌های ما باشد استادان دانشگاهی باید رصد شوند نه اینکه هیچ خروجی از آن‌ها موجود نباشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استادان باید برای حل مشکلات جامعه تولیدات علمی مؤثری داشته باشند ولی متأسفانه هیچ‌یک از دانشگاه‌های دولتی که از پول نفت اداره می‌شوند مشکلات و دغدغه‌های جامعه را حل نمی‌کنند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درباره لزوم تناسب علوم با اقتضائات زمان تصریح کرد: دانشگاه‌های کشور مسئله محور نیستند و دغدغه چالش‌های کشور را ندارند. هنوز در حوزه فلسفه غرب دانشگاه‌های ایرانی فلسفه کانت را تدریس می‌کنند درحالی‌که سال‌ها پیش این فلسفه در جهان منسوخ‌شده است و اصلاً مورد بحث نیست.
وی اضافه کرد: فقه امروزی باید مشکلات را حل کند، جریان تفکری فقه پویا در راستای منحل کردن چالش‌های جامعه بود دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) در حوزه تمدنی در اصل همان دیدگاه‌های شیخ طوسی و شیخ مفید است که امروزه متناسب با اقتضائات و شرایط زمان برای حل چالش‌های امروز مطرح‌شده است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نگاه تمدنی نه‌ فقط نگاه گذشته و تاریخ بلکه پایش شرایط کنونی کشور است که هر دو بزرگوار در آثار خود این نگاه را دارند.
خسروپناه با اشاره به رویکرد یکسان امامین انقلاب درباره علل انحطاط بیان کرد: امامین انقلاب در تألیفات خود از علل مختلف انحطاط آورده‌اند که می‌توان به اختلاف و شکاف بین ملت‌ها، دور شدن از اسلام واقعی، تبلیغ قدرت‌ها به ناتوانی ملت‌ها، القای اسلام خرافی، بزرگ جلوه دادن ابرقدرت‌ها، جلوگیری از رشد کشور و احساس وابستگی به غرب اشاره کرد.
خسروپناه تصریح کرد: زمانی اسرائیل در صورت اراده می‌توانست به کشورهای منطقه حمله کند و اهداف خصمانه خود را در کشورهای مظلوم پیاده کند ولی اکنون رژیم صهیونیستی برای یکی اقدام نظامی کوچک ماه‌ها جلسه و کنگره برگزار می‌کند و در نهایت به نتیجه‌ای هم نمی‌رسد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راهکارهای رهایی از انحطاط مبتنی بر منظومه فکری امامین انقلاب خاطرنشان کرد: استقلال و رهایی از وابستگی، اصلاح مراکز علمی و دانشگاهی، وحدت مسلمانان، هوشیاری و مشارکت مردم از راهکارهای دوری از انحطاط و سوق کشور به سمت تمدن نوین اسلامی است.
خسروپناه اظهار کرد: گفتمان بین مقام معظم رهبری و امام خمینی یک دال مرکزی دارد که آن تمدن است. گوهر گفتمان این دو بزرگوار تمدن نوین اسلامی است.
وی با اشاره به اضلاع دال مرکزی و گفتمان امامین انقلاب تشریح کرد: ضلع معرفتی یکی از اضلاع این گفتمان است که درون‌مایه آن به‌کارگیری وحی، عقل و تجربه است. ضلع اعتقادی از دیگر اضلاع دال مرکزی و گفتمانی است. داورها نگرش‌ها را خلق می‌کنند و نگرش، منش، کنش و نگاه توحیدی را به وجود می‌آورد. باور به معاد و حیات پس از مرگ نیز از همین دست موضوعات است.
خسروپناه ادامه داد: از دیگر اضلاع ساختاری گفتمان امامین انقلاب که در منظومه فکری هر دو بزرگوار به آن اشاره‌شده است ضلع ولایتمداری است. معنای ولایت سلطنت محوری نیست. ولایت به معنای پیوند ناگسستنی عناصر باهم است و به تعبیری دیگر پیوند وثیق امام و امت را ولایت می‌گویند.
وی درباره ویژگی‌های ولایتمداری بیان کرد: چهره دیگر ولایتمداری مردم‌سالاری دینی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تأکید داشته‌اند. ولایتمداری رابطه بین امام و امت است که این مقوله در مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی نمی‌گنجد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ضلع اجتماعی به‌عنوان ضلع چهارم دال مرکزی گفتمان امامین تعریف می‌شود که جامعه اسلامی از ویژگی‌های این ضلع است نظام اخلاقی، معرفتی، عبادی، معنوی و تربیتی نیز از شاخصه‌های جامعه اسلامی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اهمیت اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نیز به مقوله اخلاق و معنویت اشاره داشته‌اند. محور ایجاد ضلع اجتماعی خانواده است. هرچقدر خانواده مستحکم‌تر باشد جامعه به سمت تمدن پیش می‌رود.
خسروپناه ضلع سیاسی را آخرین ضلع دال مرکزی امامین انقلاب دانست و گفت: ضلع سیاسی همان ایجاد دولت اسلامی است که در اینجا صرفاً قوه مجریه مورد بحث نیست. دولت باید با محوریت آزادی، استقلال و عدالت شکل بگیرد و بر همین اساس نیز اقدام کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مجموع اضلاع پنج‌گانه در کنار یکدیگر در درجه نخست، پیشرفت و سپس تمدن نوین اسلامی را محقق می‌کند. پیشرفت در داخل جامعه اسلامی اتفاق می‌افتد که نیازمند به یک الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است و نمود پیشرفت در جوامع بین‌المللی و حتی غیر اسلامی تمدن یک کشور را شکل می‌دهد.
وی با اشاره به شوق جوامع دانشگاهی آمریکایی برای ارتباط‌گیری با دانشگاهیان ایرانی اظهار کرد: جوامع دانشگاهی آمریکایی تشنه ارتباط‌گیری با جوامع دانشگاهی و نخبگانی ایرانی هستند ولی دولت آمریکا از این اتفاق هدف دارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حساب سیاسیون معاند را باید از چهره‌های نخبگانی دنیا جدا کرد و با آن‌ها وارد روابط علمی و چالشی شد. دانشگاه‌های دنیا تشنه شنیدن مبانی نهج‌البلاغه حضرت امیر المومنین است و این منبع سرشار در جامعه ایرانی مغفول مانده است.
وی در پایان با مدرسین درس انقلاب اسلامی به پرسش و پاسخ پرداخت.